Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Konferencja "Szkoła promująca zdrowie"

W czwartkowe popołudnie 06.04.2017r. w Naszej Szkole odbyła się uroczysta gala podsumowująca 3 lata ciężkiej i intensywnej pracy z zakresu promocji zdrowia. Hasło przewodnie tego dnia brzmiało „ Sport owoce częste mycie, sposób to na długie życie”. Pani Dyrektor Magdalena Raboszuk razem z zespołem Promocji Zdrowia w składzie: Agata Gromek – koordynator, A. Płaska,S. Kuśmierz, G. Kozłowski, S. Kwiecień, Ż. Pokój, D. Rogóyska, M. Kardas, Wiechowska B., L. Marciniak, D. Walczuk, K. Protazy, I.Luma, M. Rulińska, Ewa Ropiecka- pielęgniarka szkolna zaprezentowali najważniejsze działania o charakterze:

* profilaktycznym
* żywieniowym
* sportowym
* terapeutycznym
* edukacyjnym
* ekologicznym

 

oraz wyniki przeprowadzonych w szkole badań w zakresie 4 standardów.

Uroczystość połączona została również z bardzo ważnym i co roku obchodzonym w Naszej Szkole Dniem Służby Zdrowia. Pragniemy jeszcze raz podziękować Pani Ewie Ropieckiej - pielęgniarce szkolnej za pomoc i zaangażowanie.

Całość uwieńczył wspaniały występ naszych uczniów, którzy zostali przygotowani przez p.Magdalenę Mularczyk, p .Ż. Pokój, p. S. Kwiecień, p. K. Kamińską. Mamy nadzieję, że nasza ciężka praca zostanie w najbliższym czasie doceniona poprzez uzyskanie Certyfikatu Krajowego Szkoły Promującej Zdrowie.

Wszystkim gościom serdecznie dziękujemy za przybycie.

Sprawozdanie z działalności zespołu do spraw promocji zdrowia


1. Powołanie zespołu promocji zdrowia
Nauczyciele: Koordynator- A. Prusinowska, A. Płaska, A. Błażejczyk-Makuch, S. Kuśmierz, G. Kozłowski, S. Kwiecień, Ż. Pokój, D. Rogóyska, M. Rulińska, I. Luma, L. Marciniak, pielęgniarka szkolna
2. Działalność szkolnego zespołu promocji zdrowia:
Do tej pory w roku szkolnym 2014/2015 odbyły się spotkania zespołu promocji zdrowia , w trakcie których:
• Zapoznano się z nowym składem zespołu promocji zdrowia;
• ustalono zakres działań zespołu na rok 2014/2015, omówiono harmonogram działań profilaktycznych w roku szkolnym oraz realizację programów profilaktycznych;
• przygotowano informację dla rodziców na zebrania oraz na stronę WWW o SzPZ i działaniach przewodnich i sposobach ich realizacji ;
• przeprowadzono monitorowanie wagi plecaków oraz śniadań;
• przygotowano wystawę do UD z zakresu działań promocji zdrowia;
• przygotowano sprawozdanie półroczne;
• zaplanowano akcję profilaktyczną „Nie hałasuj".
3. Akcje promujące zdrowie
Do dnia dzisiejszego w roku szkolnym 2014/2015 na terenie szkoły odbywały się działania, którym towarzyszyły hasła przewodnie:
SZKOŁA PRZYJAZNA I BEZPIECZNA
ŻYJ SPORTOWO AKTYWNIE I ZDROWO
1. Bezpieczna Szkoła:
1.1. Akcja ważenia plecaków / załącznik nr 1/
1.2. Zorganizowanie miejsca na pozostawienie teczek plastycznych, części podręczników w klasach
1.3. Rozmowy z uczniami na temat właściwego doboru i noszenia plecaka oraz kontrolowania ich zawartości
1.4. Rozmowy z rodzicami na temat właściwego doboru i noszenia plecaka przez dzieci oraz kontrolowania ich zawartości
2.1. Poznanie zasad zgodnego bycia razem- „Regulamin ucznia"
2.2. Kontynuacja realizacji programu „Stop przemocy" zgodnie z programem profilaktyki:
wprowadzanie na lekcjach i godzinach wychowawczych tematyki dotyczącej agresji słownej, zajęcia integracyjne dla uczniów, prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w klasie, akcja plakatowa
2.3. Zapoznanie z obowiązującymi regulaminami: procedurami wejść i przebywania rodziców w szkole, bezpieczeństwa w SP114, korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły

3. Bezpieczna droga do szkoły:
3.1. Zajęcia profilaktyczne „Bezpieczna droga do szkoły"- straż miejska
3.2. Zajęcia profilaktyczne „ Spotkanie z nieznajomym"- straż miejska
3.3. Przygotowanie informacji na tablicę I piętra „ Bezpieczna droga do szkoły"
3.4. Apel Małego Samorządu „Bezpieczne ferie"- prezentacja multimedialna
4. Nie bądź obojętny na hałas:
4.1. „Wpływ hałasu na zdrowie"- zajęcia profilaktyczne
4.2. „Nie hałasuj"- akacja profilaktyczna:
-Prezentacja multimedialna (zał. nr 2)
-Gazetka na temat hałasu i jego skutkach ( na podstawie wykonanych pomiarów hałasu w klasie, na korytarzu I i II piętra oraz w świetlicy (wyniki pomiarów zał. nr 3))
-Wykorzystanie sygnalizacji świetlnej w celu obniżenia poziomu hałasu na przerwie (I i II piętro);
- Akcja profilaktyczna „Ciche piątki".
4.3. „Szkoła bez hałasu"- konkurs plastyczny- plakat- klasy I-III
„Szkoła bez hałasu"- konkurs literacki- „rymowanka"- klasy IV-VI
5. Miska zdrowia:
5.1. Monitorowanie przez dzieci przynoszenia do szkoły II śniadania:
I etap: „ Mam śniadanie" / załącznik nr 4/- etap I

5.2. Obchody Warszawskiego Dnia Dobrego Jedzenia:
 przygotowanie delegacji z klas starszych / w SP 285/
Dnia 13 listopada 2014r uczennice Gabriela Plona, Izabela Rudnicka, Oliwia Grochocka, Małgorzata Ignaczewska oraz Iga Pełka reprezentowały naszą szkołę w obchodach „Dzielnicowego Dnia Dobrego Jedzenia", który odbył się w Szkole Podstawowej nr 285. Uroczystość odbyła się pod hasłem „ Kasza i woda zdrowia Ci doda". Nasza szkoła przedstawiała kasze jaglaną w formie rymowanki. Przygotowano tablice informacyjną o wybranej kaszy. Na stoisku były przygotowane następujące potrawy:
• Kasza jaglana na słodko,
• Kulki,
• ciastka z kaszy jaglanej,
• Kasza jaglana w szynce i liściach cykorii
W czasie uroczystości odbyło się podsumowanie konkursu na hasło promujące picie wody i doświadczenie .Reprezentanci naszej szkoły wzięli udział w warsztatach kulinarnych. Stworzyli własną kompozycję z wybranej przez siebie kaszy. Warsztaty zorganizowała szkoła gotowania Little Chef".

 działania w klasach-zajęcia związane z tematyką zdrowego żywienia:
W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła ponownie brała udział w obchodach „Dnia Dobrego jedzenia" pod hasłem „Promowanie picia wody". W dniach od 10 do 14 listopada główną rolę w każdej klasie odgrywała „woda". W piątek 14 listopada na szkolnych korytarzach królował niebieski kolor. Uczniowie wszystkich klas ubrali się w tym dniu pod kolor wody. Klasy I-III wykonały także stylowe opaski na główki, które dumnie prezentowały podczas każdej przerwy przechadzając się po korytarzach.
Nasi pierwszoklasiści wzorowo i z wielkim zaangażowaniem podeszli do wykonania wyklejanki konturów kropelki wody. Z radością przywitali również „Kropelkę wody" i jej pomocnika, którzy odwiedzając wszystkie klasy I zachęcali do picia wody poprzez zaprezentowane wierszyka i przeprowadzenie quizu. Na koniec dzieci mogły zrobić sobie zdjęcie z Kropelką i je pomocnikiem. W tej roli wystąpili uczniowie klasy 2 d Martynka Grodkiewicz i Jaś Dąbrowski. Klasy II pięknie wykonały plakaty pod hasłem „Czysta woda zdrowia doda", które zostały wyeksponowane na tablicach I piętra. Klasy III spisały się na medal, stworzyły rozmaite komiksy słowno-obrazkowe, w których główną rolę odgrywała „Kropla wody"- najciekawsze prace z klas I-III zostały nagrodzone. Zwycięzcy wzięli udział w warsztatach kulinarnych organizowanych przez firmę „Gastro". We wszystkich klasach I-III uczniowie razem z wychowawcami przeprowadzili również pogadankę na podstawie opowiadań przygotowanych przez Zespół Promocji Zdrowia na temat zanieczyszczeń wód. Uczniowie klas IV mieli okazję pod okiem nauczyciela wykonać wybrane doświadczenie związane z wodą. Klasy V i VI miały do wyboru: napisanie opowiadania, którego główną bohaterką była „Kropla wody", napisanie wiersza pt. „Czysta woda zdrowia doda", wykonanie plakatu ekologicznego lub zilustrowanie przysłowia o wodzie. Zadania zostały wykonane! Wszystkie dzieci podeszły do nich z wielkim zaangażowanie i radością.
W ramach obchodów „Dnia dobrego Jedzenia" został zorganizowany konkurs „Słodkie, ale zdrowe". Laureatami konkursu ( etap szkolny) w kategorii praca plastyczna są Agata Kowalik 2b, Piotr Dąbrowski 2b, Karol Kozłowski 3b, Julia Biernat 3c, Jakub Narojek 3a, Aleksandra Ozdoba 4a, Julia Skrzypiec 5d, Wiola Marszałek 6b, Ola Radzio 5d, Karolina Gosławska- Kawka 5d, Mariusz Kuczmański 5b.

 działania w świetlicy- zajęcia związane z tematyką zdrowego odżywiania:
Zajęcia w grupach poświęcone wodzie i nie tylko, pogadanki, zagadki quizy, prezentacja multimedialna, zajęcia czytelnicze, plastyczne, oprawa plastyczna stoiska SP114 w ramach obchodów Dzielnicowego Dnia Dobrego Jedzenia w SP285

5.3. Organizacja szkolnego etapu konkursu „ Słodkie, ale zdrowe!"
Praca plastyczna: Wielkość-A4 Technika-kolaż. Nagrodą w konkursie był udział w warsztatach kulinarnych przygotowanych przez firmę „Gastro":
25 listopada w naszej szkole odbyły się warsztaty kulinarne zorganizowane przez firmę „Gastro", która na co dzień przygotowuje dla nas pyszne posiłki. W warsztatach wzięli udział zwycięzcy konkursu „Słodkie, ale zdrowe" z klas II-VI oraz autorzy pomysłowych plakatów, komiksów i wyklejanek, które zostały wykonane z okazji obchodów „Dnia dobrego jedzenia". Warsztaty okazały się być ogromną kulinarną niespodzianką dla wszystkich dzieci. Już na rozpoczęciu zajęć uczestnicy dostali koszulki, aby poczuć się jak prawdziwi kucharze. Dzieci pracowały w czterech grupach 6 osobowych, każda z grup miała za zadanie wykonać inną potrawę.
I grupa: Kanapka z pastą jajeczną i wędzoną makrelą + pomidorki koktajlowe i ogórek świeży.
II grupa: Kanapka na sposób azjatycki z pastą serowo-jajeczną i wędzonym kurczakiem + papryczka faszerowana serem.
III grupa: Sałatka z winogron i jabłka oraz pestek słonecznika z wędzonym łososiem i serem feta.
IV- Sałatka makaronowa z buraczkami pieczonymi, szynką i korniszonkami.
Nad wykonaniem i bezpieczeństwem dzieci czuwał profesjonalny szef kuchni razem ze swoją ekipą. Dzieci dowiedziały się również kilku ciekawostek na temat zdrowego odżywiania od wykwalifikowanej pani dietetyk. Po owocnej pracy wszystkich grup nastąpiła degustacja potraw. Wszystko było przepyszne. Dzieci z radością dzieliły się między sobą swoimi daniami. Na zakończenie firma „Gastro" przygotowała jeszcze jedną niespodziankę. Został ogłoszony konkurs dla uczestników warsztatów na najlepszą pisemną relację z przeprowadzonych zajęć kulinarnych. Na zwycięzcę czeka wspaniała nagroda. Zatem mali szefowie kuchni długopisy w dłoń i do dzieła!

5.4. Organizacja konkursu „ Kulinarne przygody"- pisemna relacja z zajęć kulinarnych organizowanych przez firmę PB Gastro.

5.4. Udział w akcjach: „Mleko w szkole" , „Owoce i warzywa w szkole", kampania
„Wiem co jem"

5.5. V edycja konkursu kulinarnego "Tu zaczyna się Warszawa, tutaj dziecko zdrowo jada"
5.6. Wspólne spożywanie śniadań
5.7. Pogadanki oraz rozmowy indywidualne- „Jak zdrowo i właściwie się odżywiać- rola I i II śniadania"
5.8. Degustacja soków:
28 października 2014 roku w naszej szkole był dniem „płynnej witaminy". Gościliśmy przemiłe panie z firmy SEBEX, która dostarcza nam świeże warzywa i owoce w ramach akcji „ owoce i warzywa w szkole". Uczniowie z klas I-III mieli okazje spróbować pysznych soków, które były robione za pomocą sokowirówki. Połączenie jabłka i marchewki okazało się strzałem w dziesiątkę. Dzieci były zachwycone nie tylko smakiem, ale i sposobem wykonania soku. Niektórzy uczniowie z grymasem na buzi i wielką niewiadomą przystąpili do degustacji soku, żeby po chwili prosić o dokładkę.
Panie prowadzące opowiedziały również o wartościach odżywczych, jakie mają własnoręcznie robione soczki, a uczniowie wykazali się ogromną wiedzą na ten temat.
A więc drodzy rodzice wyjmijcie z szafek kuchennych zakurzone sokowirówki i DO DZIEŁA!

6. Poznaj bezpieczny Internet:
6.1. Zajęcia profilaktyczne „ Bezpieczeństwo w sieci"
6.2. Informacja „Bezpieczeństwo w sieci"- na tablicę I piętra

Żyj sportowo, aktywnie i zdrowo!
7. Memoriał Zdzisława Krzyszkowiaka, czyli bieg po zdrowie
Reprezentanci naszej szkoły, głównie uczniowie klas czwartych i piątych wzięli udział w memoriale Zdzisława Krzyszkowiaka, który zorganizowała zaprzyjaźniona szkoła podstawowa nr 28. Idea bardzo słuszna przypominająca postać wielkiego lekkoatlety, mistrza olimpijskiego w biegach długich. W memoriale wystartowały reprezentacje czterech szkół: gospodarz SP 28, SP 114, SP 84 i SP 206. W każdej reprezentacji znajdowało się po czterech chłopców i cztery dziewczynki. Tegoroczne zmagania przyjęły bardzo ciekawą i jednocześnie niespodziewaną formułę zarówno dla opiekunów szkół jak i samych zawodników. Po wspólnej rozgrzewce dokonano podziału na 4 zespoły tak by w każdej grupie znajdowały się dzieci z innych szkół. Taka forma podziału sprawiła, iż szkoły nie rywalizowały ze sobą tak jak ma to miejsce w innych dyscyplinach np. grach zespołowych. Organizatorzy skupili w tym miejscu większa uwagę na dobrą zabawę i integrację dzieci i ich opiekunów. Na pewno dobrym pomysłem był fakt, iż w poszczególnych konkurencjach wzięli udział .poszczególnych zadań. Trzeba przyznać, iż konkurencje były nietypowe, wymagające myślenia twórczego, zdolności matematycznych i pracy zespołowej. Oczywiście każdy zespół starał się jak najszybciej wykonać zadania tak by ich czas był najlepszy jednak rywalizacja nie była tu najważniejsza gdyż na zakończenie zawodów każdy uczeń dostał taka samą nagrodę rzeczową a nagrody były naprawdę atrakcyjne.
Wśród uczniów reprezentujących naszą szkołę byli: Karolina Wedziuk (IV a), Ola Buksa (IV a), Ola Maciejewska (V b), Natalia Glochowska (V d), Piotr Łempicki (IV e), Kuba Niewiadomski (IV e), Andrzej Zinterstein (IV e), Bartek Rudnicki (V b) i Artur Cioth (V b).
8. BIEG HENDZLA 2014/2015 – 16. X. 2014 PARK WIECHA
Bieg im. Ludwika Hendzla, w którym na poszczególnych poziomach zwyciężyły
klasy: 6a, 5b i 4d

9. Trzymaj Formę- działania w trakcie realizacji
10. Czyste powietrze wokół nas!- działania w trakcie realizacji
11. Nie Pal Przy mnie, proszę!- Dotychczasowe działania:

Klasy: I-III oraz IV –VI
Koordynatorzy: Iwona Luma, Magdalena Rulińska
Działania w ramach realizacji programu do dnia 10.04.2015r.
 X. 2014r. – wysłanie do organizatora Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie deklaracji udziału w programie „Nie pal przy mnie, proszę" – I. Luma, M. Rulińska
 3.XII.2014r. Udział w szkoleniu dla koordynatorów projektów „Czyste powietrze wokół nas", „Nie pal przy mnie proszę", „Znajdź właściwe rozwiązanie" w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie – M. Rulińska.
 4, 5.XII. 2014r. przekazanie materiałów ze szkolenia pozostałym koordynatorom projektów L. Marciniak i I. Luma; rozwieszenie na terenie szkoły plakatów informacyjnych otrzymanych na szkoleniu – M. Rulińska.
 Wysłanie do organizatora deklaracji udziału klas IV w programie „Znajdź właściwe rozwiązanie" – M. Rulińska
 7-9.I.2015r. przekazanie wychowawcom klas IV istotnych informacji dotyczących programu „Znajdź właściwe rozwiązanie", materiałów informacyjnych i proponowanych scenariuszy 3 lekcji do przeprowadzenia w ramach programu oraz materiałów informacyjnych dla rodziców do przekazania na zebraniu klasowym, z prośbą o wyrażenie zgody na udział dziecka w programie – M. Rulińska
 14.I.2015r.- przekazanie rodzicom klas drugich informacji o programie profilaktycznym „Nie pal przy mnie, proszę!" (podczas zebrania klasowego) – I. Luma, M. Rulińska
 2-6. II.2015r. – przeprowadzenie w klasach 2a, 2c, pierwszych zajęć z programu „Nie pal przy mnie, proszę!" wg scenariusza przygotowanego przez I. Lumę „Co to jest zdrowie i od czego ono zależy?" (2 godziny lekcyjne) na podstawie materiałów informacyjnych ze szkolenia – I. Luma, M. Rulińska
 11.02.2015r. – przekazanie wychowawcom klas 0-III ogłoszenia o konkursie plastycznym „Jak dbam o swoje zdrowie?" i jego regulaminu do przekazania wychowankom – I. Luma
 12.02.2015r. – wysłanie e-maila do administratora strony szkolnej p. Z. Kwaśnik regulaminu konkursu plastycznego „Jak dbam o swoje zdrowie?" w ramach realizacji programu profilaktycznego „Nie pal przy mnie, proszę!" – M. Rulińska
 Do 27.II. 2015r. gromadzenie prac konkursowych – I.Luma, M.Rulińska
 24.II.2015r. – realizacja tematu „Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?" w klasie 2a – M. Rulińska
 02.II.2015r. – przygotowanie wystawy najciekawszych prac w konkursie „Jak dbam o swoje zdrowie?" – M. Rulińska
 03.III.2015r. – realizacja tematu „Co robić, gdy moje zdrowie jest zagrożone?" w klasie 2a – M. Rulińska
 09.III.2015r. – ogłoszenie listy laureatów w konkursie „Jak dbam o swoje zdrowie?" - na stronie internetowej szkoły oraz na wystawie prac – M. Rulińska
 Zaprojektowanie dyplomów dla laureatów konkursu – M. Rulińska, I. Luma
 25. III. 2015r. – przekazanie dyplomów i nagród rzeczowych dla laureatów konkursu „Jak dbam o swoje zdrowie?" w klasach IV-VI - M. Rulińska, prośba o wręczenie dyplomów do p. Michała Konewki który organizował apel kl. IV-VI

12. Zdrowy uczeń:
a. Sprawdzanie czystości- profilaktyka wszawicy
b. Pogadanka- higiena jamy ustnej, jako ważny czynnik zapobiegania próchnicy- zasady fluoryzacji"
c. Program stomatologiczny-liczba badanych uczniów 82
d. Program wczesnego wykrywania wad wzroku- liczba badanych uczniów 93
e. Program profilaktyki słuchu- liczba badanych uczniów 204
f. Program ortopedyczny- liczba badanych uczniów 88
13. Zrealizowane szkolenia, warsztaty, wdrożone procedury
 „Profilaktyka wszawicy"
 Sprawdzanie czystości- profilaktyka wszawicy
 Stworzenie procedury- profilaktyka wszawicy
 Szkolenie antynapadowe
 „Zagrożenie w cyberprzestrzeni"
 Warsztaty na temat przemocy i komunikacji interpersonalnej
 Szkolenie „Dziecko z cukrzycą w szkole"

Podsumowanie działań promujących zdrowie w roku 2013/2014


W całego roku szkolnego 2013/2014 na terenie szkoły odbywały się działania, którym towarzyszyły hasła przewodnie:
SEMESTR I: Szkoła bezpieczna i radosna
SEMESTR II : Aktywnie i zdrowo – zawsze to zdrowo
1. PRZYJAZNA SZKOŁA
1.1. akcja ważenia plecaków / załącznik nr 1/
1.2. propagowanie wśród uczniów gry „Lekki jak twój tornister"
1.3. zorganizowanie miejsca na pozostawienie teczek plastycznych, części podręczników w klasach
1.4. rozmowy z uczniami na temat właściwego doboru i noszenia plecaka oraz kontrolowania ich zawartości
1.5. rozmowy z rodzicami na temat właściwego doboru i noszenia plecaka przez dzieci oraz kontrolowania ich zawartości
1.6. Spotkanie uczniów z rehabilitantem
2.1. poznanie zasad zgodnego bycia razem – „Regulaminu ucznia"
2.2. kontynuacja realizacji programu „Stop przemocy"
2.3. zapoznanie z obowiązującymi regulaminami: procedurami wejść i przebywania rodziców w szkole, bezpieczeństwa w SP 114, korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły,
2.4. Udział kl. 0-1 w zajęciach profilaktycznych „Cukierki", „Magiczne kryształki"
3. BEZPIECZNIE NA DRODZE
3.1. zajęcia profilaktyczne „Bezpieczna droga do szkoły"
3.2. zajęcia profilaktyczne „Bezpieczna droga do szkoły" ze strażą miejską
3.3. przygotowanie informacji „Bezpieczna droga do szkoły" na tablicę I piętra.
3.5 Organizacja konkursu plastycznego dla klas I-VI autorska pocztówka „Moje sportowe wakacje".

Attachments:
Download this file (Zalacznik_nr_2.doc)Zalacznik_nr_2.doc[ ]88 kB
Download this file (Zalacznik_nr_3.doc)Zalacznik_nr_3.doc[ ]91 kB

Czytaj więcej: Podsumowanie działań promujących zdrowie w roku 2013/2014

Zważyliśmy plecaki uczniów

Analiza wyników pomiaru wagi plecaków – listopad 2013

Ciężar szkolnego plecaka może stanowić max. 10% wagi ciała dziecka, dopiero uczeń 13-letni może dźwigać ciężar stanowiący 15% wagi ciała.

Jeśli plecak jest źle dopasowany, dziecko, pochylając się  odczuwa jego wagę 60% mocniej. Jeśli plecak ma kółka - powoduje skrzywienie ciała i  kręgosłupa.

W ramach kampanii „Ważymy plecaki ” w Szkole Podstawowej nr 114 z Oddziałami Integracyjnymi w listopadzie 2013 roku przeprowadzono  akcję ważenia plecaków. Do pomiaru  wybrano uczniów wszystkich klas pierwszych, czwartych i szóstych – 12 klas, 281 uczniów.

Badanie polegało na zważeniu plecaków z pełnym wyposażeniem  oraz bez wyposażenia oraz wyodrębnieniu rzeczy zbędnych w dniu badania w plecaku.

Analizy pomiarów dokonano uwzględniając średnią, minimalną

i maksymalną wagę plecaka szkolnego z zawartością oraz bez zawartości.

A oto jej wyniki:

Średnia waga plecaków z zawartością  w klasach I, IV i VI przypadająca na jednego ucznia

Klasa

Liczba badanych

Suma wagi wszystkich plecaków (w kg)

Średnia wagi  plecaka na  ucznia (w kg)

Średnia wagi  plecaka na ucznia na poziomach

klas I/ IV/ VI  (w kg)

1a

17

55,00

3,23

3,27

1b

24

74,20

3,09

1c

27

117,00

4,33

1d

28

67,50

2,41

4a

21

115,00

5,48

5,63

4b

28

172,45

6,16

4c

25

139,25

5,57

4d

27

145,20

5,30

6a

26

143,00

5,50

5,19

6b

24

138,10

5,75

6c

19

90,80

4,78

6d

15

71,10

4,74

Razem

281

1328,60

4,73

4,73

Najwyższa średnia waga plecaka z zawartością przypadająca na jednego ucznia wystąpiła  w klasie  4b (6,16 kg), a najniższa w 1d (2,41 kg).

Średnia waga plecaka  przypadająca na jednego ucznia  we wszystkich klasach I, IV i VI wynosi 4,73 kg (I klasy: 3,27kg, IV klasy: 5,63kg, VI klasy: 5,19kg).

 

Średnia waga plecaka  bez zawartości  w klasach I, IV i VI przypadająca na jednego ucznia

Klasa

Liczba badanych

Suma wagi wszystkich  plecaków

( w kg)

Średnia wagi  plecaka na jednego ucznia

( w kg)

Średnia wagi  plecaka na ucznia na poziomach klas

I – IV - VI

( w kg)

1a

17

12,50

0,74

0,65

1b

24

18,10

0,75

1c

27

14,00

0,52

1d

28

15,85

0,57

4a

21

11,00

0,52

0,66

4b

28

21,60

0,77

4c

25

13,94

0,56

4d

27

20,85

0,77

6a

26

14,15

0,54

0,48

6b

24

13,52

0,56

6c

19

7,35

0,39

6d

15

6,40

0,43

Razem

281

169,26

0,60

0,60

 

Najwyższa średnia waga plecaka bez zawartości przypadająca na jednego ucznia wystąpiła  w klasie 4b i 4d (0,77 kg), a najniższa w 6c (0,39 kg).

Średnia waga plecaka przypadająca na jednego ucznia we wszystkich badanych klasach I, IV i VI  wynosi 0,60  kg(I klasy:0,65kg,IVklasy:0,66kg,VIklasy:0,48 kg). Najlżejsze plecaki mają uczniowie klas szóstych. Najcięższe okazały się m.in. plecaki ze stelażem na kółkach, plecaki z okuciami, gumowanym spodem.

Waga maksymalna i  minimalna plecaków z zawartością

i bez zawartości w klasach I, IV i VI

Klasa

Maksymalna

waga

Minimalna

waga

Maksymalna

waga

Minimalna

waga

z zawartością (kg)

bez zawartości (kg)

1a

4,3

2,1

1,5

0,3

1b

4,0

2,0

1,2

0,3

1c

5,0

2,2

1,0

0,25

1d

4,0

1,0

1,0

0,05

4a

7,1

3,0

1,0

0,1

4b

8,2

3,0

2,25

0,25

4c

8,2

3,5

1,3

0,1

4d

7,8

3,0

2,0

0,25

6a

8,5

4,0

2,6

0,1

6b

7,3

4,0

2,0

0,05

6c

6,0

3,2

1,6

0,15

6d

7,4

3,0

0,8

0,2

Średnia

6,49

2,83

1,52

0,18

 

Spośród plecaków  z zawartością noszonych przez dzieci:

  • z klas pierwszych  najcięższy ważył  5,0 kg, najlżejszy 1,0 kg,
  • z klas czwartych  najcięższy ważył  8,2 kg, najlżejszy 3,0 kg,
  • z klas szóstych najcięższy ważył 8,5 kg, najlżejszy 3,0 kg.

Spośród plecaków  bez zawartości noszonych przez dzieci:

  • z klas pierwszych  najcięższy ważył  1,5 kg, najlżejszy 0,05 kg,
  • z klas czwartych  najcięższy ważył  2,25 kg, najlżejszy 0,1 kg,
  • z klas szóstych najcięższy ważył 2,6 kg, najlżejszy 0,05 kg.

 

 

Największa, najmniejsza i średnia waga zawartości plecaków

w klasach  I, IV i VI

Klasa

Największa waga zawartości plecaka w kg

Najniższa waga zawartości plecaka w kg

Średnia zawartości plecaka na jednego ucznia w klasie w kg

Średnie zawartości

plecaków

w klasach I- IV - VI

1a

3,7

1,7

2,62

 

 

2,41

1b

3,5

1,2

2,34

1c

4,0

1,95

2,82

1d

3,0

0,95

1,84

4a

6,60

2,4

4,91

 

4,99

4b

6,75

2,5

5,39

4c

7,0

3,4

5,03

4d

5,8

2,8

4,61

6a

6,3

3,1

4,97

 

4,72

6b

7,0

3,3

5,19

6c

5,6

3,0

4,39

6d

6,6

2,8

4,31

Razem

4,04

4,04

 

Największą wagę zawartości plecaka wśród pierwszych klas mają uczniowie: 1c (4,0 kg),  czwartych: 4c (7,0 kg) i szóstych: 6b (7,0 kg).

Najwyższa średnia waga  zawartości plecaka  przypadająca na jednego ucznia wystąpiła  w klasie 4b (5,39 kg), 6b (5,19 kg)i 4c (5,03 kg).

Najniższa średnia waga zawartości plecaka wystąpiła w klasie 1d (0,95 kg) i 1b (1,2 kg).

Średnia waga zawartości plecaka przypadająca na jednego ucznia we wszystkich badanych klasach  wynosi 4,04 kg, na poszczególnych poziomach:

I klasy: 2,41 kg, IV klasy: 4,99 kg, VI klasy: 4,72 kg.

Najcięższe plecaki  uczniów oprócz niezbędnych przyborów szkolnych tj. zeszytów i podręczników wymaganych w danym dniu zawierają: w klasach pierwszych: zabawki, kasztany, klocki, drugi piórnik, mleko z poprzedniego dnia, śniadania w plastikowych pudełkach, w klasach 4 i 6: 2 piórniki, dodatkowy notes, kosmetyczka, duże butelki z piciem,  kartony z mlekiem z poprzedniego dnia, dzienniczki  oraz zeszyty w sztywnych okładkach  96 – kartkowe, kosmetyki, zabawki, telefony w futerałach, strój gimnastyczny oraz książki  i zeszyty niepotrzebne w danym dniu.

Przyczyną  zbyt ciężkich plecaków noszonych przez uczniów są:

-  brak świadomości uczniów

-  duża ilość niepotrzebnych przedmiotów typu piórniki, kosmetyczki itd.

-  potrzeba noszenia na dany przedmiot kilku podręczników

- noszenie podręczników mimo zgody n – la przedmiotu na 1 egz.  na ławce

-  ciężkie, grube zeszyty w sztywnych okładkach

- dodatkowe wyposażenie ucznia, np. kredki, mazaki, nożyczki, zabawki

- duża waga plecaków ze stelażem na kółkach

- nie zwracanie uwagi na wagę pustego plecaka przy jego zakupie

- brak nadzoru rodziców w codziennym przygotowaniu dziecka do szkoły

-  brak szafek i innych możliwości by część podręczników i strój sportowy zostawiać w szkole.

 

Materiał zebrała i opracowała:

Danka Rogóyska